Thursday, February 16, 2012

Underbar chokladkaka...

...som är kladdig till en början men vill man efter ett tag stelnar all choklad och blir SÅ GOD!!! =)

‎550 gram choklad
225 gram Smör
3 ägg
225 gram Florsocker
2 msk nutella (istället för stark kaffe som är grundreceptet)
75 gram mjöl
0,5 tsk salt
1 tsk Vanlijsocker
175 gram valnötter (går att hoppa över. Jag använde Pecans)

Hacka hälften av chokladen. SSmält smör och resten av chokladen


Vispa ihop ägg, florsocker och nutellan.
Tillsätt den smälta smörbladningen och rör om. 
Tillsätt hackad choklad och ev nötter. Väldigt gott om choklad bitarna är lite stora. 

190 grader i 45min men OLIKA beroende på ugn. Jag gjorde en halvsats i en rund form och den var färdig efter 30 min...


Och denna är typ godast när den är kall! Jag brukar lägga ev rester i frysen och ta fram när jag är sugen! SÅ GOTT!!!

1 comment:

  1. Jag har också ersatt Nutellan med 2msk Kakao! Supergott!

    Gott att baka på Bregott och skippa saltet i receptet i brist på riktigt smör!

    Vill man ha en mer kladdig brownie får man ta ut den mycket tidigare. Vill man ha en mer seg chokladkaka som också är underbart god låter man den stå i ugnen som tiden ovan, men passa på att den inte bränner sig!

    ReplyDelete