Wednesday, February 8, 2012

En konstig tanke som plågat mig de sista dagarna...

När jag var hemma i Sundsvall så var jag och min mamma och handlade mat. Vi hittade färsk hel kyckling för 21sek. Wow! MMmmm tänkte vi och köpte 2 stycken som vi grillade i ugnen.
Men eftersom min mamma föder upp höns själv, mest för äggen, så började jag tänka på alla de pengar mamma lägger ner på hönsen. Så då spinner tankarna vidare....

Hur mycket tjänar uppfödaren på en kyckling som säljs för 21sek? Det kostar ju foder under tiden dom föds upp och blir tjocka, lokal, el, arbete såsom fodring och renhållning, arbete såsom slaktning och plockning, packetering, transport etc... Efter jag jobbat i butik så vet jag ju att butiken tjänar ju en del på produkten också. Så låt säga att butiken kanske köper in kycklingen för 15sek? Då undrar jag vad är det för skitfoder kycklingen äter, hur många brister finns det ur djurskydds perspektiv eller hur lyckas dom hålla allt så billigt? Jag skulle ju se att även om man matade kycklingen med havregryn som är bland det billgaste en Svensson Familj kan köpa, så skulle kostnaden ändå bli ca 15kr/2 veckor eller nått sånt?

No comments:

Post a Comment