Wednesday, May 1, 2019

Recept Sockerfri Frozen Cheesecake.

Lagade en sockerfri frozen cheesecake som jag faktiskt tyckte var så god att den kommer att vara något jag kan bjuda gäster på.

Så här kommer receptet till en vanlig rund kakform:

Tårtbotten: 

2 dl Mandel (koka och skalad)
Dadlar för smak
2 äggvitor


Sätt ugnen på 200 grader.
Lägg mandlarna i en glasform och rosta i ugnen i ca 10 min.
Skruva ner värmen på ugnen till 175 grader.
Lägg mandlarna i en matberedare och mixa till fint mjöl. (Går att använda mandelmjöl istället)
Tillsett ett par dadlar och mixa med mandlarna. Använd så mycket du känner du vill ha för att få lite sötma på degen.
Skilj äggen och vispa äggvitorna till ett hårt skum.
Vänd ner mandelblandningen i äggvitorna.
Bred ut i en form och grädda mandelbottnarna i ca 15 min på 175 grader.
Låt svalna i formen.


Fyllning: 

3 st Ägg
3 dl Vispgrädde
200 g Philadelphia ost
3 dl Hallon frysta
Vanilj för smak om du vill ha.
Monkfruitsweetner efter tycke.
Honung.


Separera 3 ägg. Vitorna i en skål och gulorna i en annan.
Vispa gulorna tillsammans med Philadelphia osten och lite vanilj för smak.
Tillsätt önskad mängd Monkfruitsweetner i grädden. Jag hade ca 2,5 msk? Vispa grädden lätt och tillsätt de frysta bären. (Om du vill ha bättre spridning kan du krossa lite av bären).
Vispa äggvitorna till ett hårt skum.

Vänd ner ägg & ostblandningen ner i grädden och rör försiktigt. Smaka och tillsätt lite extra honung om du vill ha det lite sötare. Rör ner äggviteskummet försiktigt.
Häll fyllningen i formen och in i frysen ca 5 timmar.




No comments:

Post a Comment